Wat zijn de socialmedia-trends voor 2019?

Wat zijn de socialmedia-trends voor 2019?

De feestmaand is begonnen! Tijd om vooruit te kijken naar de trends in 2019. Welke trends zullen we volgend jaar zien en waar moeten we alvast rekening meer houden in onze strategie? We vertellen het je graag in deze blog.

Social media verschuift naar e-commerce

Het is duidelijk dat social media steeds verder opschuiven naar e-commerce platformen. Het afgelopen jaar rolden de socialmedia-giganten de ene na de andere e-commerce-feature uit. Social media zijn vaak geen last-click in het conversiekanaal maar gaan wel de strijd aan met andere kanalen op het vlak van e-commerce. De hoofddoelstellingen van social media waren doorheen vooral gericht op branding en bereik.

Stories zijn de nieuwe maatstaf

Stories zetten de content wereld op z’n kop. We zijn gewend om content te plaatsen in de vorm van posts op bedrijfspagina’s. Deze posts worden vervolgens weer gepromoot om een brede publiek te bereiken. De nieuwe vorm van content, genaamd stories, is veel meer gericht op het laten zien van korte, tijdelijke full screen verhaallijnen. De contentstrategie moet hierop aangepast worden, we moeten niet meer alleen tijdlijnposts creëren.

social-media-trends-in-2019

Direct messaging wordt commercieel

Facebook Messenger en Whatsapp bepalen grotendeels het socialmedia-landschap. Deze messaging-platformen zijn wereldwijd razend populair. Doordat deze populariteit nog altijd groeit is er ook een verschuiving van advertentiemogelijkheden zichtbaar. Facebook Messenger loopt daarin voorop, maar ook WhatsApp gaat een commercieel tintje krijgen.

Voice in opkomst

De trends in laten ook zien dat voice in opkomst is. Social media platformen zijn in het verleden vooral gericht geweest op tekstuele comments. Inmiddels kan er op diverse sociale netwerken ook met videoboodschappen, plaatjes en gifjes worden gereageerd. LinkedIn kondigde al aan dat je bijvoorbeeld voicefragmenten kunt toevoegen aan de comments.

Augmented reality shopping

Wat is augmented reality ofwel AR? Er wordt een digitale laag over de werkelijkheid gelegd. Je ziet de wereld om je heen, en op een scherm. Retail ketens gebruiken social media niet alleen om het merk onder de aandacht te brengen maar ook om producten te verkopen. Facebook test bijvoorbeeld al concreet met augmented reality shopping ads. Je kunt bijvoorbeeld een bril alvast digitaal passen voordat je hem daadwerkelijk gaat bestellen.