Voice search gaat een steeds grotere rol spelen in ons zoekgedrag

Voice search gaat een steeds grotere rol spelen in ons zoekgedrag

Een van de trends die we zeker in de gaten moeten houden de komende tijd is voice search. De ontwikkeling van spraakgestuurde zoekopdrachten neem in veel landen enorm toe. Ook in ons land. Voice search wordt met name thuis en onderweg gebruikt, zoals in de auto of gewoon thuis op de bank. Vanaf juli dit jaar is Google Assistent ook beschikbaar in het Nederlands. Heb je zelf al eens tegen je telefoon of andere apparaten in huis gepraat? Heb je je ook wel eens afgevraagd hoe deze techniek werkt? En hoe de content en techniek op jouw website aansluiten bij spraakgestuurde zoekopdrachten? Ontdek in dit blog meer over Voice Search.

Voice search in 2018

2018 is het jaar van de voice search. Het jaar dat Echo, Home en Siri de strijd aan gaan om contact te leggen met consumenten in en rond hun huis. Hoe meer bedrijven hiermee aan de slag gaan hoe belangrijker het wordt je website hierop voor te bereiden. De groei wordt voor een deel veroorzaakt (en mogelijk gemaakt) doordat de spraakherkenning van deze apparaten steeds beter wordt.

Enkele interessante cijfers:

  • “55% van tieners en 40% van volwassenen gebruiken voice search dagelijks” – Google USA
  • “50% van alle zoekopdrachten zijn spraakgestuurd in 2020” – ComScore
  • “In voice-commercie zal in 2020 in de VS en de UK meer dan 40 miljard dollar omgaan.”

Wat is het verschil tussen spraakgestuurde en getypte opdrachten?

  1. Vragen
    Een zoekopdracht die wordt uitgesproken bevat veel vraagwoorden, zoals wie, wat, wanneer, waarom, hoe, waar en hoeveel. Daarnaast worden er ook volledige en natuurlijke zinnen gebruikt, zoals je in de spreektaal ook gebruikt. Dit is een groot verschil met korte ‘trefwoorden’.
  2. Longtail zoekwoorden
    Het gebruik van longtail keywords zorgt ervoor dat zoekopdrachten specifieker worden. Er is ook een verschuiving gaande van ‘query language’ naar ‘conversational language’. Hierdoor worden specifieke longtail zoekwoorden belangrijker.
  3. Lokale zoekresultaten
    Voice search wordt hoofdzakelijk onderweg gebruikt. De kans dat de zoekresultaten gericht zijn op lokale resultaten is vele malen groter dan bij getypte zoekopdrachten.
  4. Het antwoord
    In voice search resultaten krijg je vaak direct een antwoord, één antwoord. Wanneer je gebruik maakt van voice search krijg je geen pagina te zien met zoekresultaten. Hierdoor zijn er steeds minder handelingen nodig om te vinden waarnaar je opzoek bent.

Hoe speel je in op Voice search?

  • Speel in op micro-momenten. Micro-momenten zijn momenten die onderverdeeld kunnen worden in vier momenten: Ik wil iets weten, ik wil naar iets toe (in de buurt), ik wil iets doen en ik wil iets kopen. Dit zijn voornamelijk momenten wanneer je onderweg bent of met iets bezig bent waarover je even snel iets opzoekt op je mobiele telefoon.
  • Creëer vraaggestuurde content. Denk hierbij aan een FAQ op de site, maar ook letterlijke ‘vraag en antwoord’ onderdelen in de tekst.
  • Bouw op social media een actief en betrokken netwerk op. Content die veel gedeeld is via social komt vaker voor in voice search resultaten.
  • Zorg voor een super snelle website. De sitesnelheid is een belangrijke rankingsfactor.
  • Maak antwoorden zo beknopt mogelijk. Lees hiervoor de Search Speech guidelines.

Leer meer over de marketingtrends van 2018