Tips voor handelsbedrijven in uitdagende tijden

Tips voor handelsbedrijven in uitdagende tijden

In deze uitdagende tijden zien sommige handelsbedrijven dat er juist veel producten online worden besteld. Aan de andere kant zijn er ook handelaren die moeite hebben hun producten te leveren of hebben te maken met een veranderende vraag. Sommige bedrijven vallen dus helemaal stil en zullen op zoek moeten gaan naar nieuwe kansen. Lees deze blog en kom erachter (met 5 tips!) hoe jouw handelsbedrijf het beste om kan gaan met uitdagende tijden! 

Exact Online Handel

Tip 1: Maak gebruik van een online ERP-systeem

In uitdagende tijden helpt een online ERP-systeem om veerkrachtig te zijn. Het ERP (Enterprise Resource Planning) systeem verbindt en automatiseert bedrijfsprocessen binnen een bedrijf. Het zorgt ervoor dat je alle gegevens op orde heb en up-to-date zijn. Zo wordt schakelen binnen je bedrijf makkelijk en heb je realtime inzicht via online dashboards. Hierdoor weet je precies wat er wel of niet mogelijk is. 

 

Ben je nog op zoek naar een geschikt toekomstgericht ERP en weet je niet hoe je deze het beste kunt selecteren? Bekijk dan de whitepaper! 

Download whitepaper

 

Tip 2: Organiseer je voorraad slim

In onzekere tijden maakt slim voorraadbeheer het verschil!  Besteed je voorraadbeheer bijvoorbeeld (deels) uit aan een fulfilmentpartij die tegen betaling jouw voorraad beheert en de logistiek regelt. Zo heb je minder personeel nodig en bespaar je ruimte. 

Een andere optie is je leveranciers vragen of ze rechtstreeks aan je klanten kunnen leveren. Dit wordt ook wel dropshipment genoemd. Hiermee verbreed je je assortiment zonder te investeren in fysieke producten. Eén aandachtspunt: de leverancier verricht het meeste werk dus jouw marge is minder. Zelf heb je wel geen voorraadkosten en wijs je niemand af. Bekijk dus wat het beste bij jouw bedrijf past: klanten bedienen via dropshipment of zelf je producten op voorraad hebben.

 

Tips voor handelsbedrijven in uitdagende tijden - Exact Online Handel

      Tip 3: Professionaliseer je retourverwerking

          Het is belangrijk om een strak retourenbeleid te hanteren. Maak het de klant makkelijk om retouren online aanmelden.
          Hierdoor kan de  administratieve afdeling alvast de betaalvoorwaarden controleren en kijken wat de vervolgstappen zijn voordat
          het pakket al in het magazijn is beland. Hiermee win je tijd én zijn er voor de magazijnmedewerker geen verassingen omdat het pakket
          al in het systeem staat geregistreerd. 

      Tip 4: The Last Mile

          Hoe zorg je ervoor dat je snel kunt blijven leveren nu de druk in distributiecentra toeneemt? Samenwerking en transparantie is hierbij
          erg belangrijk. Vooral het laatste stuk: van het distributiecentrum tot de voordeur moet slimmer worden georganiseerd.
          Koppel met de juiste vervoerders en wees vooral transparant in de status van verzendingen. Klanten willen namelijk graag duidelijkheid
          over de verzending. 

Tip 5: Verkoop je producten online! 

De laatste tip! In deze tijd vinden er meer online verkopen plaats. Verkoop je producten dus via een webshop of maak het klanten gemakkelijker om producten te bestellen via een eigen bestelportaal. Het bestelportaal van Blue People IT koppelt naadloos met Exact en biedt klanten de mogelijkheid om via een eigen portaal bestellingen te plaatsen. Bekijk hier meer informatie over het bestelportaal.

Bestelportaal BPI

 

 

Heb jij te maken met bepaalde uitdagingen binnen jouw handelsbedrijf? Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een ERP systeem dat het beste bij jouw bedrijf past? 

Neem contact met ons op!