Inspiratiesessie: leer meer over de marketingtrends van 2018

Inspiratiesessie: leer meer over de marketingtrends van 2018

Tijd voor een inspiratiesessie! Deze keer waren Lisa Houben en Anneke Willemsen van het webteam van Blue People IT  aanwezig bij de inspiratiesessie van Happy Horizon in Eindhoven. Veel gehoorde marketingtrends uit 2018 kwamen voorbij in relevante en inspirerende presentaties. Zo is er gesproken over video, influencers, voice, data en interactie. We vertellen je graag meer over  interessante trends in het marketingvak!

Daniël Verhagen, directeur van Happy Leads, trapte de middag over succesvolle campagnes voor het bereiken van nieuwe klanten af.

Video

Video is overal. Social media staan er vol mee. De aandacht wordt zelfs meer getrokken door bewegende beelden, dan door statisch beeld. De uitgaven van adverteerders voor video nemen daardoor ook logischer wijs snel toe. Bij Happy Leads werd er in 2013 voor de door hun gemaakte campagnes nog maar voor 5% aan video gebruikt. In 2018 is dit al toegenomen tot maar liefst 70%.

Waarom is video zo belangrijk?

De mogelijkheden van video zijn groot. Zo kun je door middel van video bijvoorbeeld beter emotie over brengen, en in een relatief korte tijd een uitgebreide boodschap vertellen. Daarnaast trekken bewegende beelden meer aandacht dan een statisch beeld. Kanalen zoals Facebook en Instagram geven in hun algoritme zelfs voorrang aan bewegend beeld. Het adverteren via video is zelfs goedkoper dan via statisch beeld.

Sinds kort is er nog een nieuwe ontwikkeling: interactieve video. Netflix maakt hier bijvoorbeeld al gebruik van. De dienst werkt aan interactieve series. Hierdoor kan de kijker deels zelf bepalen hoe een serie verloopt. Een van de interactieve series van Netflix Originals die er staat aan te komen is Black Mirror seizoen 5.

Tijdens de inspiratiesessie kwam ook de case van de Nederlandse Brandwonden Stichting voorbij. Ze maken gebruik van een interactieve video om de doelgroep te betrekken en zo de boodschap nog duidelijker over te brengen. Het primaire doel van de case is: preventie en gedragsverandering. Secundaire doel: leads genereren. De doelgroep van deze campagne is ouders met jonge kinderen. Brand in huis is een doodenge ervaring. De centrale boodschap van de campagne: ‘Doe de deur dicht’.

Inspiratiesessie-brandwondenstichting-video-interactieve video

Bron: printscreen uit presentatie Happy Horizon

Voordelen van interactieve video

  • alle handelingen worden uitgevoerd binnen de video
  • zeer geschikt voor mobiele campagnes
  • data verrijking door handelingen van de deelnemer binnen de video
  • personalisatie binnen de video is ook mogelijk

Influencers

Influencer marketing is op dit moment helemaal hot. Welke jongere kent bijvoorbeeld Dylan Haegens nou niet? Er zijn influencers voor allerlei branches met ieder hun eigen doelgroep. Influencers worden ingezet om de beoogde doelgroep te beïnvloeden. Bij de inzet van influencers is het belangrijk om ze volledig in het concept mee te nemen. Een ‘losse’ post bereikt veel minder en is vaak een eenmalige losstaande actie. De influencer moet niet alleen passen bij het merk maar ook bij de doelgroep.

Dylan Haegens Influencers Influencermarketing

Bron: printscreen uit presentatie Happy Horizon

Voice Search

Dit betekent letterlijk: met je stem zoeken. Er is geen toetsenbord meer nodig. Bedrijven zoals bijvoorbeeld Google, Apple en Amazon zijn hier zeer actief mee bezig. In 2016 werd 20% van de zoekopdrachten uitgevoerd met Voice Search. De verwachting is dat dit aantal zal stijgen tot 50% in 2020. Wil je je als bedrijf voorbereiden op de toekomst dan is het belangrijk dat de focus ligt op de featured snippit. Bij de featured snippit is het belangrijk om je te focussen op long-tail-keywords. Denk vooral in gesproken zinnen en vragen. Denk vanuit de doelgroep, welke informatie willen zij graag over jouw bedrijf weten?

voice search

Bron: printscreen uit presentatie Happy Horizon

Data

Je kunt tijdens een marketing campagne waardevolle data verkrijgen van een specifieke doelgroep. Deze data kan waardevol zijn voor het verdere verloop van de campagne. Door bijvoorbeeld een korte en laagdrempelige vragenlijst verkrijg je extra informatie. Een tegenprestatie voor de verkregen informatie kan bijvoorbeeld een kleine give-away zijn. Douwe Egberts gebruikt in hun campagne bijvoorbeeld een korte vragenlijst, bestaande uit zes laagdrempelige vragen. De verkregen data kan vervolgens gebruikt worden voor bijvoorbeeld e-mailmarketing.

data - douwe egberts

Bron: printscreen uit presentatie Happy Horizon

Interactie

De laatste trend van de inspiratiesessie ging over interactie. Advertenties die je binnen 5 seconden weg klikt op YouTube hoeven niet betaald te worden. Hiervoor kun je YouTube Trueviews inzetten. Dit is een goede manier om de naamsbekendheid en brandawareness te vergroten. Brand Lift maakt direct inzichtelijk wat de impact van de YouTube advertentie is op de merkbeleving gedurende de customer journey. Bij het vaststellen van KPI’s voor een YouTube campagne weten we dat we dit kanaal moeten beoordelen op de toegevoegde waarde voor de marketingmix.

Een speciaal woord van dank voor Happy Horizon voor deze inspiratiesessie!

 

Lees ook de blog: Facebook en Instagram: De trends voor de tweede helft van 2018!