Facebook in 2019

Facebook in 2019

Wereldwijd is Facebook nog altijd een zeer populair platform. In het derde kwartaal van 2018 waren er 2,2 miljard actieve gebruikers wereldwijd. Uit de kwartaalcijfers van het derde kwartaal in 2018 blijkt echter dat de groei er in Europa grotendeels uit is. De belangrijkste markten voor Facebook (Amerika en Europa) stagneren. Eind januari 2019 zijn de laatste social media cijfers gepubliceerd. Ruim een half miljoen Nederlanders (640.000) is in 2018 gestopt met Facebook. Er zijn nu nog 10,1 miljoen gebruikers in Nederland. Whatsapp en Instagram schrijven daartegen beiden groene cijfers. Hoe ziet Facebook in 2019 er uit?

 

Ontwikkeling social media vergeleken

 

Het aantal Nederlandse gebruikers dat Facebook dagelijks gebruikt is eveneens significant afgenomen. Het dagelijks gebruik nam met 10 procent af van 7,6 miljoen naar 6,8 miljoen Nederlanders. De daling is het sterkst onder 15/19-jarigen, maar ook de groep van 20 tot 39 jaar gebruikt Facebook dagelijks veel minder frequent. Het goede nieuws is echter wel dat deze gebruikers langzaam verhuizen naar Instagram zodat ze alsnog goed bereikbaar zijn voor commerciële doeleinden.

Daling_van_Facebook_gebruik

Trend: Stories op Facebook

In 2019 zullen er meer stories dan newsfeed posts in de tijdlijn verschijnen. Stories zullen full screen getoond worden, maar laten geen links naar online shops zien.

Trend: Organisch bereik blijft afnemen

Helaas geen goed nieuws, ook in 2019 blijft het organisch bereik van berichten afnemen. Het bereik wordt daarnaast ook anders berekend. Vanaf de aanpassing (medio 2018) wordt alleen het organisch bereik nog geteld wanneer je bericht daadwerkelijk bij mensen op het scherm getoond is. Voorheen werden ook geladen berichten meegerekend. Daarnaast is het ook zo dat, hoe groter je pagina is, hoe lastiger het organisch bereik is. Het hebben van veel fans betekent dus niet automatisch dat je organisch ook een groot bereik zult hebben.

Niet het aantal fans maar de hoeveelheid interactie zorgt voor bereik.

Trend: Advertentie algoritme ‘BEAR’

De nieuwsfeedfilter is in 2019 niet het belangrijkste op Facebook maar het advertentieveiling algoritme ‘BEAR’. Het is al wel bekend dat Facebook werkt met een veiling-principe op basis van het totaalbod. Het algoritme BEAR betekent: Bid x Estimated Action-rate x Relevance & Quality factors.

Bij het adverteren start je met het aangeven van wat je marketingdoel is. Door van doelstelling te veranderen, verander je van BEAR.

Bereik campagne: totaalbod = bod + advertentie relevantie en kwaliteitsfactoren
Betrokkenheid campagne: bod x kans op betrokkenheid + advertentie relevantie en kwaliteitsfactoren
Verkeer campagne: totaalbod = bod x kans op klikken + advertentie relevantie en kwaliteitsfactoren

Wanneer werkt het advertentie algoritme ‘BEAR’ tegen je?

Het advertentie algoritme werkt tegen je wanneer de advertenties niet al relevant ervaren worden, advertenties niet regelmatig vernieuwd worden, er te veel tekst in de advertentie staat, de targeting-strategie niet op orde is en er vaak slechte/matige campagne ads gepubliceerd worden.